De Web 2.0 class
calendar
maandag, 23 februari 2015
by elise haarman

‘Allemaal laptop op 30! ’zegt docent Margriet Salomons bij wijze van opening van de les. ‘Vandaag beginnen we de class met het invullen van dit formulier. Jullie gaan jezelf beoordelen en dit telt mee voor jullie rapportcijfer.’ De acht brugklassers van de Web2.0 class klappen hun scherm naar voren en beginnen het formulier in te vullen.

De Web2.0 class is één van de Talent classes waar leerlingen op het Ichthus College in Kampen bij instroom voor kunnen kiezen. Iedere dinsdagmiddag gaan ze hier een blokuur lang aan de slag met allerlei tools om te publiceren, te organiseren, te communiceren en te presenteren. Samen met docent Nederlands Anne-Heidi Meijer verzorgt Salomons deze class nu voor het derde jaar.

 


Vmbo en vwo bij elkaar in de class

Bijzonder aan de Talent classes is dat leerlingen van alle leerroutes –vmbo basis tot vwo- bij elkaar zitten. Dit bevalt Salomons prima. ‘Natuurlijk zie je soms tempoverschillen, bijvoorbeeld wanneer ze iets moeten lezen, maar in de uitvoering doen de vmbo-leerlingen hier niet onder voor de havo/vwo-ers. Ook het vele Engels vormt voor deze leerlingen geen belemmering.’
Veel leerlingen hebben dan ook al de nodige ervaring met games en sociale media, al is dat geen must. Het is de motivatie die telt. Ricardo en Lennard deden hiervoor nog niet veel op het web, maar wilden wel graag meer leren. Ricardo: ‘Ik snap wel waarom dit een keuzevak is, dit zou niet iedereen kunnen.’

Salomons is zeer te spreken over de inzet van haar huidige class, waarin tot haar grote vreugde ook twee meiden zitten. Yaël vertelt dat ze dit vak heel bewust heeft gekozen: ‘Ik vind het belangrijk voor mijn toekomst’. Voorheen gebruikte ze internet vooral voor Facebook en het spelletje Minecraft, net als haar classmate Melissa. Maar nu leert ze dat er nog veel meer mogelijk is, zoals samen online muziek maken met het programma Jam with Chrome. ‘Ik denk dat ik later in mijn werk ook iets met computers ga doen’, vervolgt ze, maar vult dan gauw aan: ‘of iets met dieren’.

 

Impulsief

Zodra de leerlingen klaar zijn met het invullen van hun eigen beoordeling, gaan ze aan de slag met hun opdrachten. Het is duidelijk dat deze brugklassers hun weg hebben gevonden op deze laptop-school. Geroutineerd grijpen ze boven hun hoofd naar de stroomvoorzieningskabels, wanneer hun laptop aangeeft krap te zitten. In een oogwenk switchen ze van het ene naar het andere venster, en terug. Ze weten waar ze hun opdrachten kunnen vinden (op Webklik) en al snel druppelen de eerste resultaten binnen op het digibord.

‘Maar hun snelheid is ook hun valkuil’, vertelt Salomons. ‘Ze gaan vaak te impulsief te werk en ontdekken dan halverwege dat ze de opdracht niet goed gelezen hebben’. Zo ook Kerem, die tevreden met zijn armen over elkaar voor zich uit zit te staren. Pas wanneer Salomons hem verzekert dat zijn opdracht écht niet op het bord staat, beseft hij dat er misschien iets is misgegaan. Twee seconden later staat het er alsnog op. ‘Dat impulsieve hoort natuurlijk ook bij de leeftijd. Maar soms zijn ze sneller klaar dan je vooraf inschat’, merkt Salomons op. ‘Daarom zorg ik dat ik altijd wat opdrachten achter de hand heb.’

 

Mediawijsheid

Wat opvalt is dat de docent weinig aan het woord is. Leerlingen leren door te oefenen. Maar dat oefenen is niet vrijblijvend. Alle leerlingen hebben speciaal voor deze class een weblog aangemaakt waarop ze elke les hun vorderingen laten zien. Zo houdt de docent zicht op wat er in de les gebeurt, beheren de leerlingen hun eigen portfolio en raken ze meteen vertrouwd met het medium Blogger. Leerlingen kiezen zelf in hun instellingen of ze hun blog ook met de buitenwereld willen delen. Alleen Robin heeft een openbaar profiel, maar zijn blog bevat weinig persoonlijke informatie. Met het privacybewustzijn van deze groep zit het wel goed, zo blijkt ook uit alle handen die omhoog gaan op de vraag van de docent wie er bezwaar heeft om op de foto te worden gezet voor deze reportage.

 

Ook Lennard is door deze class alerter geworden: ‘Ik weet nu welke filmpjes op Facebook ik beter niet kan openen. En waarom je nooit je e-mailadres met een @ op internet moet zetten: dan word je gespamd!’ Overigens wijst Salomons erop dat het niet alleen haar verdienste is dat de leerlingen zich bewust zijn van de gevaren van internet, want mediawijsheid komt ook in de mentorles aan de orde.

Toch hoort Salomons zichzelf elke les de klassieke regels herhalen: geen geweld, geen discriminatie, geen bloot. Het blijven immers pubers. Salomons: ‘Natuurlijk zoeken ze de grenzen op. Ik verzoek ook elke les wel iemand het volume lager te zetten. En als ik ze, zoals vandaag, digitaal naar hun mening vraag, moet ik niet vergeten het minimum aantal regels te vermelden!’

 

Toepassingen

Ook bij andere vakken kunnen de leerlingen van de Web2.0 class profiteren van hun kennis. Zo leren ze hoe ze zichzelf online kunnen overhoren en hoe je een presentatie maakt in Prezi.
Jelle, een leerling van het vmbo, heeft nog een tip voor de docent: Microsoft Visual Basic, een programmeerprogramma. Salomons belooft er naar te zullen kijken, maar vreest dat het niet gratis is. Daar lopen ze vaker tegenaan. Maar meestal is er in ieder geval een gratis proefversie.


Hoewel alle leerlingen aangeven het naar hun zin te hebben in de Web2.0 class, merkt Salomons wel dat het lastig is om precies te voldoen aan hun verwachtingen. Er komen nog altijd leerlingen naar de class die verwachten dat ze hier een heel jaar games gaan programmeren. De informatie vooraf moet dus anders gepresenteerd worden, op een manier die beter aansluit bij de leerlingen. Wellicht een leuke slotopdracht voor de huidige groep: publiceer een filmpje over de Web2.0 class.

 

Benieuwd naar wat de leerlingen van Web2.0 class al gemaakt hebben? Neem een kijkje op het blog van Robin Krol! shoarmapower.blogspot.nl

Margriet Salomons is vanuit de Rijnbrink Groep verbonden aan het project Biebsearch. Voor meer informatie over de Web 2.0 class kunt u haar e-mailen: margriet.salomons@rijnbrinkgroep.nl. Voor vragen over Biebsearch, de bibliotheek op school, mailt u naar Erwin C. Karst: erwin.karst@rijnbrinkgroep.nl.

Terug naar overzicht...